söndag 19 juli 2009

Skräpkanalen Discovery

Idag skriver Martin Degrell på Sydsvenskan om hur TV-kanalen Discovery mest visar olika dokusåpor istället för faktaprogram (läs hans text här). Jag instämmer totalt!

För några år sedan var Discovery en av mina favoritkanaler. Jag kollade på dokumentärer och faktaprogram som handlade om naturvetenskap och historia, teknik och fakta. Idag ser jag sällan ett enda program på Discovery längre, det är mest dokusåpor som antingen är relaterade till motorcyklar, bilar eller tatuerare. Mythbusters kan vara lite skoj ibland, men det är ganska urvattnat nu.

National Geographic var på god väg att hamna i samma träsk, men den har faktiskt ryckt upp sig en aning.

En annan sak jag stör mig på i nya dokumentärer är filmningen/klippningen som närmar sig MTV-nivå. Men det är väl jag som börjar bli gammal...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hi Fredrik, I couldn't agree more! Discovery has gone way downhill. Here in the UK, the BBC make a show called Horizon, that used to be the best show on TV, until they dumbed it down.
Take it easy,

Mark (Higgins)

(isn't google translator a wonderful thing ;-)

noaksson sa...

Hi Mark, I'm happy to see you here! :)

Google translator really is a neat thing...