onsdag 26 maj 2010

Två veckor med Mac

Sedan drygt två veckor har jag en MacBook Pro, vilken är min första Mac. Så här långt är jag mycket nöjd. Varför köpte jag då en MacBook Pro? Jag letade efter en laptop som:
  • Är liten, men större än en netbook, dvs en skärm på mellan 12 och 15 tum.
  • Har en skärmupplösning på minst 768 pixlar i höjdled.
  • Har widescreen.
  • Bra byggkvalité, dvs inget som böjs eller gnisslar.
  • Tålig, dvs den ska klara att packas ner i ryggsäcken utan att skadas.
  • Så tyst som möjligt, dvs inga högljudda fläktar.
  • Engelskt OS, jag ogillar OS på svenska extremt mycket.
  • Bra batteritid, minst sex timmar.
Jag började leta bland billigare laptops, men det fanns väldigt få som uppfyllde kraven ovan. Jag fick börja leta uppåt i prisklasserna, men jag var ändå inte riktigt nöjd med utbudet. Snart fick jag tanken; "Varför inte en MacBook?". Jag började läsa på om MacBook Pro från Apple och det mesta utom priset såg bra ut. Att lämna Windows störde mig inte, OS X verkade vara ett bra alternativ utan några stora brister. Jag lockades faktiskt av att testa något nytt, jag har faktiskt använt Windows i nästan 20 år. När jag jämförde hårdvaran (inte bara siffrorna i specifikationerna) med jämförbara laptops så tyckte jag ändå att MacBook Pro var konkurrenskraftig. Mina erfarenheter från två iPods talade ju dessutom till Apples fördel.

Varför MacBook Pro och inte en aningen billigare MacBook? Kort sagt så betalade jag gärna 2000 kr extra för 2 GB extra minne, bakgrundsbelysning i tangentbordet och ett skal fräst ur ett aluminium-stycke.

När sedan Apple släppte en ny, uppdaterad, modell av MacBook Pro så slog jag till och beställde en MacBook Pro 13"! Fem dagar senare levererades den lilla vita lådan med laptopen i.

Det första jag slogs av var känslan i byggkvalitén. Det solida, men samtidigt lätta, aluminiumskalet är extremt robust. När jag startade datorn så fick jag skapa att ID samt svara på en del andra frågor, vilket gick väldigt snabbt. Därefter anslöt jag WLAN samt började utforska de viktigaste applikationerna. OS X är inte Windows, men man känner sig snabbt hemma och det tar inte lång tid att lära sig de viktigaste skillnaderna. Det mesta går snabbt om man kollar runt i de forum som innehåller frågor från andra nyblivna OS X-användare, t ex på 99.se.

Jag slogs snabbt av hur tyst laptopen är, det är nästintill ljudlös. I ett tyst rum kan jag höra ett svagt ljud som förmodligen är fläkten, eller kanske hårddisken, jag vet faktiskt inte vilket. Jag misstänker att aluminiumskalet bidrar till kylningen, vilket är smart. När laptopen har varit på länge så märker man att värme dessutom svagt fläktar upp ur tangentbordet, vilket kan vara trevligt under kalla dagar. Tangentbordet är bra, men lite udda jämfört med ett "standard-tangentbord". Laptopen startar snabbt och stänger ner extremt snabbt. Touchpaden är suverän, totalt annorlunda något jag upplevt tidigare, multitouch-funktionerna är extremt smarta.

Det tog inte lång stund innan de viktigaste applikationerna var installerade, dvs Firefox, Spotify, iWork 09 och Dropbox (denna länken ger både dig och mig extra gratis utrymme). I avsaknad av Notepad++ så fick jag installera TextWrangler.

Mina erfarenheter så här långt är att det funkar bra, övergången var inget stort problem. Det som är svårast att lära sig är nya snabbkommandon samt hur de annorlunda tangenterna på tangentbordet funkar. Det jag saknar mest är PuTTY. Det bästa är den underbara tysta laptopen!

Inga kommentarer: